X
تبلیغات
رایتل

آشنایی با فعالیت مهماندار در طول پرواز و نقش آن در ایمنی پرواز:

 

Stewardess/Steward به کسی که مهمان نواز آسمانی است گفته می شود.مهمان نوازی که در آسمانها به مشغله می پردازد.چای می آورد.قهوه سرو می کند..و چون یک فرشته آسمانی با بالهائی از عشق در دل ۲۷۰ نفر مسافر به پرواز در می آید.

یک روز کاری مهمانداران به شرح زیر است:۱ ساعت و نیم قبل از پرواز باید در فرودگاه باشند.اعضای کارکنان هواپیما که اصطلاحا crewمی گویند در مکانی به نام Briefingجمع می شوند تا در مورد اطلاعات پرواز آن روز صحبت کنند.این که مثلا تعداد مسافران چند نفره...آیا بیماری هم در پرواز می باشد...و اینکه  آیا از VIP مسافری است یا خیر؟و..و..و..بعد از آن در مورد مسائل اظطراری صحبت می شود.و موقعیت جغرافیائی پرواز.گزارش این اطلاعات بر عهده کاپیتان می باشد.هواپیما چون دفتر کاری برای کارکنان وظیفه هر یک را مشخص می کند.

مهمانداران زیر نظر سر مهماندار و سر مهماندار زیر نظر کاپیتان ایفای نقش می کنند.در فاصله ای که مسافران بار خود را به قسمت check in می دهند و  control pass می شوند مهمانداران می بایستی در هواپیما امور نظم داخلی را کنترل کنند.این که ماسک اکسیژن و صندلی ها و مجله و روزنامه برای مسافران اماده است یا خیر؟وقتی که همه چی روبه راه بود مسافران می توانند از ترانزیت وارد هواپیما بشوند.سر مهماندار هر پروازی موظف است که در هواپیما را باز و بسته کند.و نیز جلوی در ورودی ایستاده و به مسافران خوشامد بگوید.مهمانداران هر کدام در ردیفهای صندلی ایستاده و مسافران را به سمت صندلیهای خود هدایت می کنند.اگر مسافری موجبات ناراحتی کسی را در پرواز فراهم کرد سر مهماندار باید به کاپیتان گزارش دهد و وی نیز به Security personal بازگو کند تا در فرودگاه او را تحویل دهند.اینکه کمربند های ایمنی بسته باشد و سیگار نکشند و صندلی ها به حالت اولیه خود بازگردند جزء وظایف کاری مهمانداران است.مهمانداران نیز در حالت Start در حالت نشسته باید باشند . 

سپس با نوشیدنی از مسافران پذیرائی می شود.  هر ۱۶ دقیقه بایستی توالت ها جهت بهداشت و اینکه سیگار کشیده نشود  کنترل شود.در طول پرواز یک مهماندار باید با روی خوش و لبان خندان ظاهر شود و در پروازهای خارجی اگر مهمانداری فاقد این باشد بعد از اخطار ۳ باره اخراج نیز میشود!بعد از landing دوباره باید سیستم داخلی هواپیما کنترل شود و در پروازهای بالای ۸ ساعت توقف بین ۱ الی ۳ شب می باشد.یک مهماندار در ماه یکبار اجازه تعطیلات ۴ روزه پشت سر را دارد و در ماه باید ۷۰ الی ۸۰ ساعت پرواز کند.

مهمانداران نسبت به حالت های اضطراری که دو نوع می باشد ( حالات از قبل اعلام شده توسط کاپیتان و اعلام نشده) در طول پرواز هم آموزش می بینند تا بتوانند در زمان اضطراری٬ بهترین کمک را برای مسافران به انجام برسانند.      یک مهماندار باید به لباس فرمش احترام بگذارد و با عشق کارش را ارائه دهد.در ایرلاینز های خارجی توجه به این نکات الزامی است:ناخن های مهمانداران بانوان بایستی نه بلند باشند و نه کوتاه.از لاک نباید استفاده شود.موهای سر آقایان باید کوتاه و بانوان باید از پشت جمع کنند و به صورت افشان نکنند.آرایش نباید غلیظ و تند باشد و از ماتیک رنگ تیره و قرمز و یا قهوه ای پر رنگ نباید استفاده کرد.آرایش باید باشه اما بسیار ملایم !جز این اخطار داده خواهد شد. بوی عطر حتما باید به مشام برسد.  و...مهمترین نکته لبخند ملایم و سنگین....حوصله و صبر بالا....انگلیسی در حد عالی هم در خواندن ..هم در نوشتن و صحبت کردن...ارائه برگه قبولی دوره کمکهای اولیه....حداقل قد برای بانوان ۱و۶۵ و برای آقایان ۱و۷۰ باشد.دوره آموزشی مهمانداری در ایرلاینزهای خارجی ۱ سال و نیم می باشد.۱۸ ماه!که ساعتهای تئوری..عملی نیز در آن می باشد...و در خاتمه welcome on board .

 

Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت

جست و جوی گوگل

جست و جوی گوگل