X
تبلیغات
رایتل

روشنایی باند و امنیت فرود (قسمت دوم)

 

سیستم روشنایی باند

 

باندهای که برای پرواز شب مجهز می شوند ٬ دارای سیستم روشنایی متفاوتی هستند که وضعیت و موقعیت باند را مشخص می کنند. مهمترین چراغهای فرودگاهی چراغهای لبه باند است ٬ این چراغها سفید رنگ هستند و کنار باند و به فاصله ۲۰۰ پا از همدیگر قرار گرفته اند . آنها مرز بین باند را با قسمت های دیگر مشخص می کنند.

 

این نوع چراغها عمومآ در فرودگاههای دنیا نسبت به شدت نوری که ساطع می کنند به سه دسته نور پایین ٬ نور متوسط و نور بالا تقسیم می شوند. "نوربالا" برای مشخص کردن باند از نقاط دورتر می باشد. ولی در تقرب نوع کوتاه بیشتر خلبان ها ترجیح می دهند نورهای پایین یا متوسط استفاده کنند. عمومآ مراقب پرواز در برج مراقبت تدابیر لازم را جهت تنظیم و روشن کردن این چراغها را به عمل می آورد. وی بسته به شرایط محیطی و اینکه بخواهد کدام باند را فعال کند٬ چراغها را روشن و تنظیم می کند٬ زیرا ممکن است فقط یک باند فعال باشد.

 

عمومآ چراغهای دوسر باند دو طرفه هستند و رنگ آنها بستگی به این دارد که شما از کدام جهت برای تقرب و نشستن به سوی باند حرکت می کنید٬ در همان سمت چراغهای سبز را می بینید و در انتهای باند چراغهای قرمز دیده می شود . چنانچه جهت معکوس باند را برای نشستن انتخاب کنیم ٬ چراغهای قرمز حالا سبز دیده می شود و چراغهای سبز ٬ بالعکس٬ قرمز دیده می شود. اگر آستانه باندی که جهت تقرب و نشستن مورد نظر است جابجا شود و جلوتر روی باند واقع شود از ابتدای باند چراغهای سبز رنگ تا محل جدیدی که آستانه جدید باند آغاز می شود  امتداد می یابد.

 

چراغهای آبی رنگ برای مرز مسیر "تاکسی وی" یا مسیر خزش هواپیما و رمپها استفاده می شود. به جز در موارد اضطراری این خطای محض است که خلبان در محلهایی که چراغ آبی مشاهده می کند٬ نشست و برخاست کند.

 

کنترل چراغها توسط خلبان

 

بسیاری از فرودگاهها که برج مراقبت ندارد دارای چراغهایی هستند که توسط خلبان قابل کنترل می باشد.خلبان به صورت انتخابی می تواند در شعاع حدود ۵ مایلی فرودگاه چراغها را روشن و شدت نور آنها را تنظیم کند٬ فرودگاههایی که مجهز به این سیستم می باشند دارای فرکانس خاصی می باشد که اگر سیستم رادیویی هواپیما روی این فرکانس تنظیم شود خلبان می تواند به وسیله ارسال سیگنال رادیویی ٬ روشن شدن چراغها و تنظیم نور آنها را کند.

 

در بعضی از فرودگاهها حتی چراغهای تاکسی وی را روی این سیستم قرار می دهند و معمولآ سیستم کنترل چراغها توسط خلبان در کلیه فرودگاههای دنیا روی فرکانس مشخصی صورت می گیرد ٬اما گاهی استثنا نیز وجود دارد٬ زیرا ممکن است دو یا چند فرودگاه نزدیک به هم وجود داشته باشد و فعال نمودن سیستم روشنایی یک فرودگاه باعث اختلال در سیستم روشنایی فرودگاه دیگر شد. بنابراین بالااجبار فرکانسهای دیگری را برای فرودگاههای مجاور در نظر می گیرند . یکی از موارد آمادگی قبل از پرواز شبانه یافتن فرکانس مربوط به کنترل سیستم روشنایی از کتاب راههای هوایی جپسن می باشد. در کشور ایر این سیستم هنوز نسب نشده است.

Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت

جست و جوی گوگل

جست و جوی گوگل