X
تبلیغات
بازی تراوین

ایران اسلامی‌در 31 شهریورماه 1359 با یک جنگ ناخواسته روبه‌رو شد و تا آمادگی کامل نیروهای مسلح، به ویژه یکان‌های زمینی ارتش و استقرار در مرزها، عملکرد نیروی هوایی، خصوصاً خلبانان، بسیار چشمگیر بود. آنها با انجام پروازها و عملیات‌های متعدد هوایی، از جمله عملیات انتقام، کمان 99 و... مانع پیشروی سریع دشمن شدند. دشمنی که وعده کرده بود ظرف مدت یک هفته به تهران خواهد رسید! اما وقتی صفحات تاریخ را ورق می‌زنیم کمتر نامی ‌از تیزپروازان نیروی هوایی و یکان‌های نیروی زمینی ارتش که در روزها و ماه‌های اول جنگ در مرزها با تمام توان ایستادگی کردند، برده شده و چنین تصور می‌شود که با توجه به اینکه همه امیدها در آن روزها به ارتش بوده، شاید آنها اصلاً در روزها و ماه‌های آغازین جنگ تحمیلی وارد صحنه نشده‌اند!

یکی از عملیات‌های موفقی که در تاریخ 26 آبان سال 59، یعنی دو ماه بعد از آغاز جنگ تحمیلی توسط رزمندگان ایران اسلامی‌انجام شد، عملیات آزادسازی سوسنگرد بود.

اهمیت این عملیات به گونه‌ای بود که با توجه به اینکه بنی‌صدر به عنوان فرمانده کل قوای وقت تعیین و معرفی شده بود، حضرت امام خمینی(ره) نماینده خود در شورای عالی دفاع، یعنی مقام معظم رهبری را به منطقه اعزام کرد تا هرچه سریع‌تر کار آزادسازی سوسنگرد انجام شود. گرچه در آزادسازی این شهر نیروهای داوطلب مردمی، گروه شهید دکتر چمران، تیپ 2 و 3 لشکر 92 زرهی خوزستان و... نقش مهم و ارزشمندی را ایفا کردند، اما از عملکرد نیروی هوایی و به ویژه خلبانان شجاع این نیرو کمتر سخن به میان آمده است.

جنگنده‌های نیروی هوایی با توجه به نوع مأموریتی که دارند، کمتردر دید رزمندگان زمینی بوده و شاید همین اقدام باعث شده که به نقش و اهمیت آنها کمتر پرداخته شود.

انهدام تأسیسات حیاتی و اقتصادی دشمن از قبیل پالایشگاه‌ها، ایستگاه‌های برق و از همه مهم‌تر عقبه دشمن در کمترین زمان ممکن تنها از عهده خلبانان و جنگنده‌های نیروی هوایی بر می‌آمد که در طول دوران دفاع مقدس این مهم را به خوبی انجام دادند. اقدامی‌که گاه به هیچ وجه با ده‌ها لشکر و تیپ زمینی هم نمی‌توان آن را انجام داد. شاید بهتر است این گونه بیان شود که نیروی هوایی در طول جنگ به عنوان نیرویی خط‌شکن، نبوده بلکه مرکز شکن بوده است.

دشمن بعثی که با پشتیبانی کشورهای قدرتمند به ایران حمله‌ور شده بود، با توجه به دفاع جانانه رزمندگان ایران و نیروهای مردمی، بخش‌هایی از مرزهای ایران، به ویژه سوسنگرد را به اشغال خود در آورده بود.

بنی‌صدر، به عنوان فرمانده کل قوا در آغاز جنگ شهرهای اندیمشک، اهواز، خرمشهر و آبادان را از دست رفته قلمداد کرده و معتقد بود که حضور در این شهرها نوعی خودکشی است. از این رو تخلیه این شهرها و استقرار نیروهای پدافندی را در ارتفاعات زاگرس و خرم‌آباد پیشنهاد می‌کرد. از سویی دیگر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، نماینده حضرت امام در شورای عالی دفاع معتقد به مقاومت و ماندن در این شهرها بودند. از این رو حضور رزمندگان را در آبادان و خرمشهر با دقت پیگیری می‌کردند. بر همین اساس بنی‌صدر با حضور نماینده حضرت امام در شورای‌عالی دفاع در جبهه و طرح‌های عملیاتی ایشان مخالفت می‌کرد.

روز بیست وپنجم آبان 59 درگیری‌های یکان‌های زمینی در دو نقطه با دشمن اوج گرفت. نخستین نقطه در برابر قرارگاه اروند واقع شده بود. این قرارگاه در آن زمان یک لشکر قدرتمند به نام لشکر 77 پیاده خراسان را زیر امر خود داشت و باید به دستور حضرت امام که فرموده بودند: «حصر آبادان باید شکسته شود» پاسخ مساعد می‌داد و این کار نیاز به طرح‌ریزی عملیاتی گسترده‌ای داشت. نخستین نقطه همان قرارگاه زمینی دشمن در شرق کارون در شمال آبادان و نقطه درگیری دیگر در تپه‌های «الله‌اکبر» و شهر سوسنگرد بود که دشمن رزمایش (مانور)های خود را در هر یک از این دو نقطه به عنوان عملیات ایذایی و گول زدن برای موفقیت در دیگری هدایت می‌کرد.

در روز بیست وپنجم پایگاه یکم شهید لشکری مهرآباد، شمار سه نوبت پروازCAP و اسکرامبل برای انجام مأموریت گشت و مراقبت مسلحانه هوایی انجام داد و براساس درخواست و دستور قرارگاه عملیات هوایی در دزفول هم، به یک نوبت پرواز شناسایی عکس‌برداری هوایی از منطقه عملیات سوسنگرد اقدام نمود.

از سویی دیگر، پایگاه دوم شکاری شهید فکوری تبریز شمار 13 نوبت پرواز CAP و اسکرامبل برای مراقبت مسلحانه هوایی انجام داد و با شمار سه نوبت پرواز بمباران هوایی به بمباران هوایی هدف‌هایی در درون کشور عراق پرداخت که این هدف‌ها عبارت بودند از «پادگان چومان» و «پادگان پنجوین» و همچنین دو نیروگاه تولید برق که خسارت گزارش شده از سوی پایگاه، 20 درصد به سازه‌های پادگان‌ها و 10 درصد به سازه‌های نیروگاه‌ها بود و یک نوبت پرواز هم با هلی‌کوپتر انجام داد.

پایگاه سوم شکاری شهید نوژه همدان نیز در این روز مأموریت داشت با شمار هفت نوبت پرواز CAP و اسکرامبل علاوه بر گشت هوایی، مراقبت مسلحانه هوایی بر فراز قرارگاه تیپ 3 از لشکر 81 زرهی در غرب و سرپل ذهاب انجام دهد. همچنین با شمار دو نوبت پرواز بمباران برپایه تهیه آتش پشتیبانی نزدیک هوایی بر یکان‌های دشمن که درون خاک کشورمان نفوذ کرده بودند و همچنین انجام یک نوبت پرواز بمباران هوایی بر هدفی درون کشورعراق را انجام دهد.

با گذشت یک ماه از جنگ، لشکر 12 زرهی دشمن تیپ 44 خود را که وانمود می‌کرد یک تیپ پیاده است، به سومار فرستاده بود و تیپ 12 زرهی از لشکر 3 زرهی نیز که زیر امر لشکر 9 زرهی بود را در برابر سوسنگرد فرستاده بود تا بلکه بتواند سوسنگرد را تصرف کند. اما اسکادران‌های اف4 پایگاه سوم شکاری همدان با درخواست قرارگاه کرمانشاه در برابر پیشروی لشکر 12 زرهی دشمن به دفاع و بمباران هوایی منسجم پرداختند و بر ساز و برگ و یکان‌ها و کارکنان لشکر 12 زرهی دشمن حمله‌ور شدند و آسیب سنگینی را به آنها وارد ساختند.

روز بیست وپنجم آبان ماه برای پایگاه چهارم شکاری وحدتی روزی به یادماندنی بود. در این روز، این پایگاه با انجام 16 پرواز cap و اسکرامبل مراقبت مسلحانه هوایی و شش پرواز هوایی بر هدف‌هایی درون خاک عراق و وارد کردن ضرباتی بر عقبه لشکریان عراق، به ویژه عقبه لشکر 9 زرهی دو محور «حلفاییه به فکه» و محور «کویته به الحلفاییه» را در هم کوبید و نزدیک سوسنگرد شمار هفت دستگاه کامیون نظامی ‌را مورد هدف قرار داد. همچنین به نیروهای تدارکاتی دشمن در محور «الکوت به العماره» نیز آسیب‌هایی وارد کرد.

از اهداف مهم این عملیات کند کردن روند حرکات لشکر 9 زرهی دشمن، به ویژه تیپ 12 زرهی بود که برای تصرف سوسنگرد مأموریت یافته بود.

در این روز یکی ازهواپیماهای اف5 پایگاه دزفول مورد حمله قرار گرفت و خلبان زبده و غیور آن به نام ستوان‌یکم خلبان محمد کامبخش ضیایی به شهادت رسید.

پایگاه ششم شکاری شهید یاسینی بوشهر نیز در روز بیست وپنجم با انجام شش نوبت پرواز علیه مخازن سوخت و ساختمان مرکزی سازه‌های نفتی فاو، چندین دستگاه کامیون سوخت در شمال «گمرک صفوان» - همان کاروان‌های سوختی که از کویت به بصره می‌آمد تا سوخت ادوات جنگی ارتش عراق را تأمین کند- را با بمباران هوایی نابود و مأموریت خود را به پایان رسانید.

اگرچه دشمن در این روزها در جبهه زمینی خود در تلاش بود تا سوسنگرد را مجدداً به تصرف خود در آورد، اما نیروی دریایی عراق تلاش خود را بیشتر کرده بود و با ناوچه‌های تندرو و موشک‌انداز «اوزا» مزاحمت‌های دریایی در برد میان اسکله‌های«البکر» و «الامیه» تا لنگرگاه بندرهای «امام خمینی» و «ماهشهر» ایجاد می‌کرد.

کاروان‌های کشتی‌های تجاری از لنگرگاه بوشهر حرکت می‌کردند و یکی پس از دیگری وارد لنگرگاه‌های بنادر امام و ماهشهر می‌شدند و نیروی دریایی عراق هم با موشک‌های استیکس «STIX» که هدایت‌شونده راداری بودند و بر روی ناوچه‌های اوزا «OSA» سوار شده بودند، در برد 40 کیلومتری یکی از شناورهای کاروان را در دهانه خور موسی هدف گرفته و به سرعت به زیر اسکله‌های «البکر» و «الامیه» پناه می‌گرفتند تا از دید ناوهای نیروی دریایی ایران در امان باشند.

در روز بیست وپنجم آبان 1359 گروه رزمی 421 مستقردر پایگاه دریایی بوشهر درخواست آتش پشتیبانی نزدیک هوایی برای درهم کوبیدن این ناوچه‌های تندرو را از پایگاه هوایی بوشهر در زیر پرچم دستور عملیاتی تاکتیکی «درفش» کرده بودندکه دو فروند هواپیمای اف4 با موشک‌های «ماوریک»1 برفراز منطقه حاضر می‌شوند.

دو فروند ناوچه دشمن که مزاحمت‌هایی را ایجاد کرده بودند، در زیر اسکله‌های غول پیکر «البکر» و «الامیه» پنهان شده بودند و هواپیماهای اف4 ناگزیر به دو فروند کشتی دشمن در بندر «ام القصر» یورش برده و آنها را منهدم ساختند. در مسیر بازگشت نیز یک فروند کشتی باری دشمن را در حوالی بندر بصره منهدم ساختند.

همچنین دو فروند اف4 دیگر از پایگاه بوشهر بنا به درخواست فرماندهی قرارگاه اروند به قرارگاه دشمن در شرق کارون حمله برده که سنگرهای توپخانه پرکار دشمن در شرق کارون را ویران ساخته و تعدادی از نیروهای دشمن درغرب آبادان را نیز متلاشی ساختند.

در روز بیست و پنجم آبان 59 پایگاه هفتم شکاری شهید دوارن شیراز 9 نوبت پرواز CAP و اسکرامبل برای مراقبت مسلحانه هوایی از بخش جنوب غربی کشور انجام داد و پایگاه هشتم شکاری شهید بابایی اصفهان نیز 14 نوبت پرواز CAP و اسکرامبل در غرب و شمال غرب کشور به انجام رسانید.

شایان ذکر است در این روز پروازهای ترابری از پایگاه یکم شهید لشکری مهرآباد و پایگاه هفتم شکاری شهید دوران شیراز به 101 نوبت پروازمی‌رسد که به تفکیک هر پرواز به شرح زیر است:

سه نوبت پرواز هواپیمای اوریون «اف3پی» برفراز خلیج فارس برای واپایش (کنترل) و گزارش تردد شناورهای خودی و بیگانه.

دو نوبت پرواز بوئینگ 747 و هفت نوبت پرواز بوئینگ 707 برای سوخت‌رسانی در هوا.

27 نوبت پرواز هرکولس برای ترابری هوایی نفرات وتجهیزات به جبهه‌ها.

44 نوبت پرواز بونانزا (اف 33) برای دیده‌بانی هوایی.

10 نوبت پرواز هواپیمای فرندشیپ (اف-27) برای ترابری سبک هوایی.

دو نوبت پرواز جت فالکن و شش نوبت پرواز جت استار برای جابه‌جایی مدیران و فرماندهان و همچنین بردن دستورهای پروازی و تصویرهای راهکنشی هوایی که از جبهه‌ها گرفته شده بود، به یکان‌های پروازی عملیاتی و قرارگاه‌های مقدم نیروی زمینی در دزفول و اهواز.

در این روز ستاد نهاجا دستورهایی مبنی بر تشکیل و پرکار شدن دسک‌(DASC)های2 (تاکتیکی) هوایی به مرکز عملیات راهکنشی(تاکتیکی) صادر و ابلاغ نمود؛ به این مضمون که به دستور فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی‌ایران به منظور بهره‌برداری بیشتر از تلاش‌های حاصله، دسک‌های تحت امر، مستقر در لشکرها، به شرح زیر با پایگاه‌های هوایی شکاری هماهنگی به عمل آورند:

1- دسک کرخه، اهواز، ماهشهر تحت واپایش (کنترل) مرکز عملیات هوایی راهکنشی(تاکتیکی) مستقر در پایگاه چهارم شکاری عمل نمایند.

2- دسک کرمانشاه مستقیماً با پایگاه سوم شکاری هماهنگی پشتیبانی نزدیک هوایی را انجام دهد.

3- دسک ارومیه مستقیماً با پایگاه دوم شکاری هماهنگی پشتیبانی نزدیک هوایی را انجام دهد.

***

بیست‌ و ششم آبان‌ماه روز سرنوشت‌ساز:

روز بیست و ششم آبان درتاریخ دفاع مقدس ایران اسلامی‌ روزی سرشار از غرور و افتخار است. با توجه به اینکه دو ماه از جنگ تحمیلی می‌گذشت، اما برخلاف پیش‌بینی دشمن، همه چیز به ضرر او پیش می‌رفت.

در جبهه زمینی، دشمن سعی داشت خود را به داخل شهر سوسنگرد برساند و این شهر را به تصرف خود در آورد، اما نیروهای زمینی و داوطلب با تمام توان در حال مقاومت بودند. حضرت آیت الله العظمی‌ خامنه‌ای که به عنوان نماینده حضرت امام در شورای‌عالی دفاع بود و به دستور ایشان به منطقه اعزام شده بود، از خاطرات آن روزها چنین می‌گوید:

«داخل سوسنگرد تقریباً کسی را نداشتیم. به مردم گفته بودیم تخلیه کنند؛ نیروهای ارتش و سپاه هم کم بودند. یک سرگرد نیروی هوایی را فرمانده نیروهای مستقر در سوسنگرد کرده بودیم. یعنی هم ارتش و هم سپاه و نیروهای نامنظم که تحت فرماندهی شهید چمران بود تحت فرماندهی او بودند. البته تعدادی از بچه‌های افسر نیروی هوایی که با میل و رغبت داوطلب جنگ شده بودند آنجا بودند. دوازده الی سیزده افسر که یکی از آنها هم شهید شد. مدافعین شهر سوسنگرد در جبهه زمینی همین عده قلیل بودند. گمان نمی‌کنم تعداد نیروها به دویست نفر هم می‌رسید. یقین داشتیم اگر عراقی‌ها سوسنگرد را بگیرند، همه بچه‌ها قتل عام خواهند شد.»

باتوجه به اینکه در این روزها جنگ در جبهه‌ها یک حال و هوای واقعی به خود گرفته بود، پایگاه یکم شهید لشکری مهرآباد علاوه بر انجام چهار نوبت پرواز «CAP» یا گشت و مراقبت مسلحانه هوایی بر فراز تهران و زیر نظر ایستگاه رادار کرج، دو نوبت پرواز عکس‌برداری شناسایی هوایی را در مناطق مختلف عملیاتی با هواپیماهای آراف4 انجام داد که این تصاویر در نشان دادن جابه‌جایی نیروهای خودی و دشمن بسیار مفید بود و شاید هیچ کاراطلاعاتی از این بهتر در رابطه با جبهه‌ها نمی‌شد که انجام شود.

علاوه بر پروازهای مختلف از طریق پایگاه دوم شکاری شهید فکوری تبریز و پایگاه سوم شکاری شهید نوژه همدان در این روز، تعداد 16 نوبت پرواز «CAP» یا مراقبت مسلحانه و سه نوبت پرواز بمباران هوایی از طریق پایگاه چهارم شکاری دزفول انجام شد.

فرماندهی سپاه سوم ارتش عراق می‌خواست در آخرین روزهایی که کمی ‌توان حرکت و رزمایش (مانور) برایش باقی بود، به واسطه تیپ 12 زرهی تازه نفس و پرانگیزه‌ای که به تازگی زیر امر لشکر 9 زرهی آن قرار گرفته بود، سوسنگرد را به تصرف درآورد تا خاطره خرمشهر را در بین مردم عراق و نظامیانش زنده نگه دارد و روحیه کاسته شده نظامیان عراقی را درطول این پنجاه و چند روز بالا ببرد. فرمانده تیپ 12 زرهی، افسر معروف و جاه‌طلبی بود به نام سرهنگ ماهر عبدالرشید که در ادامه جنگ به درجه سپهبدی رسید.

تعداد سه فروندی که از پایگاه چهارم در روز بیست و ششم آبان ماه برای بمباران هوایی برخاستند، شماری تانک و خودرو زرهی دشمن را در اطراف سوسنگرد هدف قرار دادند و یک ستون نظامی‌ را که در جاده بستان به سوسنگرد در حرکت بود، به طور کلی پراکنده ساختند و خسارات سنگین تجهیزاتی و نیروی انسانی به این ستون وارد آوردند.

در این روز پایگاه هوایی شهید یاسینی بوشهر به درخواست قرارگاه اروند هشت نوبت پرواز بمباران هوایی انجام داد. این قرارگاه محل رفت وآمد لشکر 77 خراسان، به فرماندهی سرهنگ شهاب‌الدین جوادی شده بود و پایگاه ششم شکاری، علاوه بر انجام طرح عملیاتی «درفش» که به پشتیبانی عملیات دریایی نیروی رزمی‌ 421 در پایگاه دریایی بوشهر انجام می‌داد، حمایت و پشتیبانی بی‌دریغی را نیز از نیروهای لشکر 77 خراسان بر عهده گرفته بود.

اهدافی که در این روز توسط خلبانان منهدم شد، عبارت بودند از: توپخانه لشکر3 زرهی دشمن در نخلستان‌های شمال غرب آبادان و قسمتی از نیروهای تدارکاتی و خدمات پشتیبانی رزمی ‌لشکر 3. همچنین مواضع توپخانه پادگانی در شمال منطقه فاو و تأسیسات نظامی‌ پایگاه موشکی ضدهوایی در محور شعیبیه- ام‌الرصاص و خطوط انتقال نفت در اسکله فاو.

همچنین در این روز فرماندهی پدافند هوایی در اهواز از سرنگونی یک فروند هواپیمای میگ23 نیروی هوایی دشمن خبر داد.

پایگاه هفتم شکاری شهید دوران شیراز 9 نوبت پرواز CAP با هواپیمای اف14 برفراز جزیره خارک و استان بوشهر و درکنار شهر دزفول انجام داد. خلبانان پایگاه هشتم شکاری شهید بابایی اصفهان نیز با انجام 17 نوبت پرواز با هواپیمای اف14 به عنوان CAP از ارومیه تا دزفول را پوشش دادند.

پایگاه نهم شکاری شهید عبدالکریمی ‌بندرعباس نیز با انجام چهار نوبت پرواز CAP بر فراز استان هرمزگان و تنگه هرمز و جزایر تنب و ابوموسی، مأموریت خود را در این روز به انجام رسانید.

پایگاه‌های یکم مستقل ترابری مستقر در مهرآباد و پایگاه هفتم مستقل ترابری در شیراز، جمعاً 60 نوبت پرواز را به شرح ذیل انجام دادند:

با شمار دو نوبت پرواز با هواپیمای اوریون پی3اف برای گشت و مراقبت و کنترل تردد شناورها در خلیج فارس، شمار یک نوبت پرواز «بوئینگ747» و شش نوبت پرواز «بوئینگ707» برای سوخت‌رسانی در هوا به هواپیماهای اف14 و اف4 و همچنین شمار 12 نوبت پرواز هواپیماهای «فرندشیپ» برای ترابری هوایی نیروها و تجهیزات آنها، شمار 34 نوبت پرواز «بونانزا» برای دیده‌بانی هوایی و دو نوبت پرواز «جت فالکن» و یک نوبت پرواز «جت استار» کارنامه روز بیست و ششم آبان نیز بسته شد.

تلفات و ضایعات نیروی انسانی در این روز یک نفر داوطلب، که به جبهه‌ سوسنگرد اعزام شده بود. نامش «گروهبان‌یکم فنی ابراهیم قهوه‌چی‌زاده» و تخصص‌اش تدارکات و قطعه‌رسانی در پایگاه ششم شکاری بود، که ضرب گلوله دشمن در منطقه سوسنگرد به شهادت رسید.

بیست و هفتم آبان سال 1359:

روز بیست و هفتم آبان از راه رسید. دشمن تمام سعی و تلاشش را برای باز پس‌گیری سوسنگرد به کار برده بود، اما مقاومت نیروهای زمینی ارتش، نیروهای مردمی‌ و... مانع از این اقدام شده بود. از سویی دیگر، نیروی هوایی با انجام پروازهای متعدد و انهدام برخی از مواضع و عقبه دشمن، کار را برای ارتش عراق بر روی زمین سخت‌تر کرده بود. در این روز نیروی هوایی عراق نیز فعالیت خود را بیشتر کرده بود.

روز بیست و هفتم آبان پایگاه یکم شهید لشکری مهرآباد با انجام هفت نوبت پرواز CAP یا گشت مراقبت مسلحانه هوایی بر فراز تهران و یک نوبت پرواز شناسایی عکس‌برداری هوایی از مناطق تحت اشغال ارتش عراق در استان خوزستان، به فعالیت خود ادامه داد.

پایگاه دوم شکاری شهید فکوری تبریز هم در این روز شمار چهار نوبت پرواز CAP یا گشت مراقبت مسلحانه هوایی و چهار نوبت پرواز بمباران هوایی در داخل خاک عراق انجام داد. اهداف بمباران شده در این مأموریت پادگان پنجویین در داخل خاک عراق بود.

خلبانان پایگاه چهارم شکاری وحدتی نیز در این روز شمار 18 نوبت پرواز CAP یا گشت مراقبت مسلحانه هوایی زیر نظر ایستگاه رادار دزفول انجام دادند، زیرا در سوسنگرد دشمن فعال شده بود و هواپیماهای شکاری بمب‌افکن و شکاری رهگیر او نیز فعال‌تر از گذشته در عملیات پشتیبانی از نیروهای زمینی ارتش عراق شرکت می‌کردند.

همچنین شمار دو نوبت پرواز بمباران هوایی علیه یکان‌های لشکر 9 زرهی در غرب سوسنگرد در داخل خاک عراق و در جوار مرز مشترک دو کشور انجام دادند. در این روز سرگرد خلبان یونس خوشبین که از خلبانان باتجربه و زبده بود، به شهادت رسید.

در این روز از پایگاه ششم شکاری شهید یاسینی بوشهرشمار یک نوبت پروازاسکرامبل بنا به درخواست فرماندهی پدافند هوایی ایستگاه رادار بوشهر و برای رویارویی با هواپیماهای هجومی ‌ارتش عراق انجام شد. در واقع این اقدام در برخی از مواقع به این دلیل بود که هواپیماهای اف14 مستقر در هوا که در حال گشت هوایی و رهگیری بودند، برای سوخت منطقه را ترک می‌کردند که در این زمان با اعلام اسکرامبل برای هواپیماهای اف4 منطقه عملیات با این جنگنده پر می‌شد.

همچنین در روز بیست و هفتم شمار چهار نوبت پرواز بمباران هوایی از این پایگاه علیه اهدافی در جاده بصره - فاو و شمال آبادان انجام شد و در این عملیات یک فروند هواپیمای خودی از دست رفت. این هواپیما که متعلق به پایگاه نهم شکاری بندرعباس بود و به پایگاه ششم مأمور شده بود، به همراه ستوان یکم خلبان ابراهیم امیدبخش وستوان دوم خلبان سید محمد تقی حسینی دچار سانحه شدند و تا مدت‌ها مفقودالاثر بودند و کسی از سرنوشت این دو افسر خبری نداشت.

هدف‌هایی از دشمن که در این پروازها آسیب دید، شماری ساختمان و تأسیسات نظامی‌ در میان نخلستان‌ها در مقابل بندر خسروآباد و در ساحل غربی اروند رود بود. همچنین یک اسکله دریایی و یک کشتی منهدم شد و پاسگاه نظامی «معیر» و «نفمیش» نیز بمباران شد.

شایان ذکر است هوای نامساعد برای پرواز و وضعیت جوی غیر معمول در این روز در سراسر پایگاه‌های هوایی مانع به کارگیری حداکثر توان رزمی ‌موجود این پایگاه‌ها می‌شد.

در این روز پایگاه هفتم شکاری شهید دوران شیراز شمار هفت نوبت پرواز هواپیمای اف14 بر فراز شمال غرب خلیج فارس و جزیره خارک و استان بوشهر و درکنار دزفول انجام داد و پایگاه هشتم شکاری شهید بابایی اصفهان نیز شمار 15 نوبت پرواز هواپیمای اف14 به منظور پدافند هوایی از آسمان ارومیه تا دزفول در سراسر مرز مشترک با عراق به انجام رسانید.

پایگاه نهم شکاری شهید عبدالکریمی ‌بندرعباس در این روز شمار دو نوبت مراقبت مسلحانه هوایی «CAP» برفراز تنگه هرمز و جزایر تنب و ابوموسی انجام داد.

پایگاه‌های یکم ترابری هوایی در مهرآباد و هفتم ترابری هوایی در شیراز نیز در این روز شمار دو نوبت گشت و مراقبت دریایی، دو نوبت بوئینگ747 و شش نوبت بوئینگ707، 15 نوبت هرکولس، 34 نوبت بونانزا، چهار نوبت جت فالکن و دو نوبت جت استار به انجام رسانیدند.

در این روز سیدعلی اکبر حیدری که یکی از دانشجویان خلبانی نیروی هوایی بود و به عنوان داوطلب و به صورت بسیجی به منطقه اعزام شده بود، بر اثر ترکش گلوله‌های توپخانه دشمن در سوسنگرد به شهادت رسید.

برابر اطلاع واصله از خبرگزاری آسوشیتدپرس خسارات وارده به عراق در جریان جنگ آن کشور با ایران متجاوز از 18 میلیارد دلار است. ضمناً حمله ناموفق آن کشور به جبهه سوسنگرد تأثیر نامطلوبی در روحیه کشورهایی که به عراق کمک می‌کنند، گذارده است.

منبع:

- برآسمان بابل(انتشارات دفتر مطالعات راهبردی وپژوهشهای نظری نهاجا- -نشر نهاجا)خاطرات سرهنگ بازنشسته فرتاش.

Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت

جست و جوی گوگل

جست و جوی گوگل