X
تبلیغات
رایتل
http://upskin.ir/uploads/1341227445.jpg
دوازدهم تیرماه سالروز سقوط هواپیمای مسافربری ایران توسط ناوگان دریایی آمریکا

ساعت7:05دقیقه تلفن در دفتر کار ناخدا ویل راجرز زنگ میزند
افسرشیفت مرکز اطلاعات جنگی ناو به او اطلاع میدهد که درگیری کوچکی برای ناو مونت گمری ایجاد شده
ناخدا راجرز بدون مشورت  با فرماندهان خود در بحرین ، دستور پیشروی به سمت ناو مونت گمری که در هفتاد مایلی انان قرار داشت را صادر کرد .

بعدا  عنوان شد که ناو مونتگمری 13 فروند قایق تندرو سپاه را که در اطراف یک نفتکش لیبریایی به نام استوال  مانور می دادند را  تحت نظر داشت ( هیچ مدرکی در رابطه با حضور چنین کشتی ای در منطقه ارائه نشده است) ناگهان  5تا7 انفجار در اطراف نفتکش روی می دهد  ناو مونتگمری  مشاهدات خود را با فرماندهی مرکزی در بحرین گزارش می دهد
ادمیرال آنتونی لسی  فرمانده نیروهای مشترک در بحرین طی تماسی با وینسنس  دستور اعزام فقط دو بالگرد  برای حمایت ازناو مونت گمری را صادر کرد .

http://upskin.ir/uploads/1341279614.jpg
EP-IBU حدود یک سال و سه ماه قبل ساقط شدن

ساعت7:22 دقیقه دو فروند بالگرد sh-60 سی هاوک از روی عرشه ناو وینسنس بلند شدند.
قبل از رسیدن به مونت گمری یکی از همین بالگرها گروه دیگری از قایقها را  مشاهده نمود که در نزدیکی یک کشتی باربری المانی مانور می دادند. ولی به نظر نمی امد قصد درگیری داشته باشند.

ناو وینسنس که در همان نزدیکی در حال پیشروی بود؛ با دریافت این خبر به سوی  کشتی المانی  تغییر مسیر داد. وی دستور اماده سازس سلاحهای سبک و سنگین کشتی را صادر کرد.
7:45 دقیقه پس از صادر کردن دستور ارسال  دو بالگرد ناو وینسنس ، ادمیرال لسی که عقیده داشت خطر درگیری وجود ندارد. وضعیت دو ناو وینسنس و مونت گمری  را از قرمز به سبز تغییر داد  و از دفتر کارش خارج شد. او هیچگونه  اطلاعی از موقعیت  وینسنس نداشت و فکر می کرد ناو وینسنس  در یک محل لنگر انداخته است. و منتظر بازگشت بالگردها است.

ناخدا راجرز در طول 22 سال خدمت خود هیچوقت عملا در جنگ شرکت نکرده بود  برای او این موقعیت طلایی محسوب می شد و نمی خواست ان را از دست بدهد. خشن و عدم رعایت قوانین از خصوصیات بارز او بود.  و در بین همکاران به ناخدای بی قانون مشهور بود .
8:10 دقیقه : وینسنس از کنار کشتی المانی گذشت و انها نیز با علامت احتیاج به کمک نداریم موقعیت خود را امن اعلام کردند
9:10 دقیقه:
ناو وینسنس به ناو جنگی مونتگمری نزدیک می شد . در این زمان  گارد ساحلی عمان  چنین دستورد داد
ناو جنگی امریکا  مانور با سرعت بیش از 30  مایل دریایی مغایر با قراردادهای  صلح این تنگه می باشد لطفا منطقه را ترک کنید.
عمانی ها تنها کسانی نبودند که می خواستند وینسنس منطقه را ترک کند
ادمیرال لسی  پس از بازگشت به دفتر خود از موقعیت وینسنس با خبر  شد  و طی تماسی با عصبانیت از  ناخدا راجرز خواست که  از منطقه خارج و به محل استقرار خود باز گردد  راجرز دستور بازگشت را صادر کرد اما  بالگردها خود را در منطقه باقی گذاشت.

http://www.nps.gov/pub_aff/maritime/USS_Vincennes.jpg
ناو امریکایی USS Vincennes

قایقهای  بدون نشان دادن عمل تحریک امیزی در حال بازگشت به پایگاه خود ر در جزایر هنگام و ابوموسی بودند. ناگهان خلبان یکی از بالگردها  تصمیم به نزدیک شدن به انها  جهت گزارش وضعیت نفرات و مهمات انان گرفت.
بالگرد شروع به کاستن ارتفاع خود کرد و بیش از اندازه به قایقها نزدیک شد
در ان لحظه بود که پاسداران برای دفاع از خود  از سلاحهای ضد هوایی  سبک ( دوشکا) استفاده کردند.
و برای جلوگیری از نزدیک شدن بالگرد به سمت بالگرد شلیک اخطاری کردند.
خلبان بالگرد بلافاصله پیامی  مبنی بر حمله ایرانیها به سوی بالگردها را به ناو وینسنس ارسال کرد.
این همان بهانه ای بود که ناخدا راجرز احتیاج داشت.


ناخدا راجرز دستور تغییر جهت به سمت ابهای ایران را داد.
ناو هواپیما بر فورستال در سیصد کیلومتری جنوب ناو وینسنس در دهانه خلیج عمان قرار داشت. و بعد از شنیدن خبر درگیری بالگردها با قایقهای ایرانی در ساعت 9:28 دقیقه دو فروند F-14  برای پشتیبانی بالگردها  به سمت ناو وینسنس فرستاد. ناخدا راجرز در ان موقع به پشتیبانی هوایی فکر نمی کرد بلکه می خواست با سلاحهای خودش به قایقهای ایرانی شلیک کند .

سیستم ردیابی و کنترل ایجیز برای مقابله با ناوها و هواپیماهای پیشرفته طراحی شده بود. و ردیابی چند قایق تندروی سبک مثل شکار خرگوش با موشک اسکاد است.

10:10 دقیقه: ناخدا راجرز با مرکز فرماندهی در بحرین تماس گرفت، و خواستار گشودن اتش به قایقهای ایرانی شد. ادمیرال لسی از او درباره موقعیت ناو و قایقها سوال کرد. ناخدا راجرز جواب داد و گفت که به سبب  غباردریایی و مه (شرجی)  نمی توانیم قایقها را ببینیم . ولی به نظر می آید دو سه تای انها به سمت ما می آیند. و سرعت انها در حال افزایش است . ما اجازه استفاده از سلاحهای سنگین می خواهیم .

ادمیرال سوال کرد ایا قایقها در حال پراکنده شدن هستند و ناخدا راجرز به دروغ گفت نه انها  در حال حمله به طرف ما هستند.
ادمیرال دستور استفاده از سلاحهای ناو را صادر کرد. و راجرز فرصت طلایی برای خالی کردن عقده خویش را به دست اورد. حقیقت این بود که قایقها در  ابهای ایران مشغول مانور بودند و هیچگونه خطری ناو عظیم وینسنس را تهدید نمی کرد.

10:11 دقیقه : افسر ارشد وینسنس به ناخدا راجرز اعلام کرد که  ناو از مرز 12 مایلی گذشته و اکنون در ابهای ایران است.
10:13 دقیقه :  توپ 5 اینچی  بر روی هدف خود ( قایقها) در هفت هزار متری  نشانه گیری و شلیک کرد.

http://upskin.ir/uploads/1341215323.jpg
http://www.gunandgame.com/forums/attachments/powder-keg/40572d1304696855-goodbye-uss-vincennes-cg-49-vincennes-sea-trials-asroc.jpg

در این لحظه ناو وینسنس بر خلاف قوانین بین الملل به ابهای ایران تجاوز و بدون هیچ دلیلی به روی قایقهای ایرانی که در ابهای کشور خودشان مشغول مانور بودند آتش گشود.

فرمانده ناو هواپیمابر فورستال که به مکالمات رادیویی وینسنس گوش می داد. از اعمال راجرز ابراز شگفتی نمود و به معاون خودش گفت.: چرا این دیوانه سر کشتی را بر نمی گرداند و به محل خود بر نمی گردد.

چهار دقیقه بعد  صفحه رادار بزرگ ناو وینسنس  هواپیمایی را نشان داد که از فرودگاه بندر عباس بلند شده بود و از طرف شمال به جنوب در حرکت بود.
این هواپیما همان ایران ایر 655 بود
پرواز655 ایران ایر  باوجود جنگ یکی از منظم ترین و امن ترین خطوط هوایی جهان بود.
پرواز 655 بندرعباس به دوبی دوبار در هفته انجام می شد و یکی از پروازهای مورد علاقه مسافرین بود که با هواپیمای ایرباس A300-B2 با ظرفیت 274 مسافر و 16 خدمه انجام می شد .

کاپیتان محسن رضائیان به همراه کمک خلبان  کامران تیموری و مهندس پرواز رضا امینی در کابین خلبان مشغول بررسی های قیل از پرواز بودند . سرمهماندار شادمهر طالبی و 8 مهماندار دیگرمسئولیت هدایت و راهنمایی و پذیرایی از مسافرین رادر این پرواز کوتاه بر عهده داشتند.در بلندگوهای داخلی هواپیما ضمن خیر مقدم ، اطلاعات مفید پرواز داده می شد:
شمار پرواز 655، مقصد دوبی، مدت پرواز 30 دقیقه و تا ار تفاع 14000 پایی پرواز خواهیم کرد.
ساعت 10:17 دقیقه: کاپیتان رضائیان پس از کسب اطلاعات مقدماتی از برج مقدماتی  به پرواز در امد و بندرعباس گرم را برای همیشه پشت سر گذاشت .  پرواز 655 به طور ییوسته با برج مراقبت  بندرعباس و مرکز کنترل راهای هوایی ایران و امارات متحده تماس دارد.

ایران ایر: برج بندرعباس ایران ایر 655 در حال صعود از 2500 پا به 12000 پا
برج بندرعباس: ایران ایر 655 صبح بخیر مطابق دستورات قبل عمل نمایید  موقعیت بعدی گزارش نقطه هویت
ایران ایر: ساعت احتمالی برای نقطه هویت 6:52 دقیقه گرینویچ یا 10:22 دقیقه به وقت محلی ساعت احتمالی ورود به مقصد 7:15 گرینویچ یا 10:45صبح به وقت ایران
ایران ایر : تهران، ایران ایر 655 از بندرعباس به دوبی ، در حال صعود از 7000 پا به 14000 پا و ساعت احتمالی عبور از مرز 6:58 گرینویچ یا 10:28 محلی
تهران: شنیدم تائید کنید کد رادار 6760
ایران ایر : همینطور است
ایران ایر: کنترل بندرعباس ایران ایر 655 الان در موقعیت کویت هستیم ؛ ساعت 10:24 دقیقه به وقت محلی سطح پرواز 12000 پا ودر حال صعود
کنترل بندعباس: ایران ایر 655 شنیدم ، با مرکز کنترل تهران روی فرکانس 4/133 تماس برقرار کنید ؛ روز خوبی داشته باشید .
ایران ایر : متشکرم، روز بخیر

http://upskin.ir/uploads/1340023009.jpg

ساعت 10:17 دقیقه رادار ناو وینسنس  نشان داد که هواپیما از فرودگاه بندرعباس به سمت جنوب در حرکت است رئیس اطاق رادار از رئیس بخش شناسایی  خواست که هواپیما را شناسایی و به اطلاع  او برساند.

این هواپیماف ایران ایر 655 بود
او بعد از مشاهده دستگاه رادارو دستگاه  IFF  به این نتیجه رسید که هواپیمای روی رادار غیر نظامی است.
او برای مطمئن شدن به لیست پروازهای مسافری  اطراف خلیج فارس رجوع کرد ؛ ولی معلوم نیست به چه دلیل اعلام کرد که پرواز ایران ایر را در ان لیست مشاهده نمی کند
به فرمانده خود گفت:  پرواز مسافری در این مسیر و در این ساعت انجام نمی شود. و هواپیمای ناشناس شاید F-14  و شاید   F-4 متعلق به نیروی هوایی ایران باشد درهمین حال رادار ناو وینسنس یک فروند هواپیمای چهار موتوره   P-3 متعلق به نیروی دریایی ایران را در سواحل نزدیک بندرعباس شناسایی کرد .

مسئول رادار روی کانال بین المللی پیام  اضطراری  مخابره کرد:
((هواپیمای ناشناس، شما به یک کشتی جنگی ایالات متحده امریکا در ابهای بین المللی نزدیک می شوید))

*هیچ منبعی چه داخلی و خارجی این پیام را دریافت نکرده است و جالب اینکه فرماندهان ناو می دانستند که در ابهای ایران قرار دارند. *

ناخدای ناو هواپیما بر فورستال  نیز که دو فروند F-14  برای کمک به بالگردها  وینسنس ارسال کرده بود
در رادار خود ایران ایر 655 را میدید  و مسئولین رادار به ناخدای فورستال اعلام کرده بودند که به احتمال قوی هواپیما ، غیر نظامی و مسافربری است.  
10:19  ناخدا راجرز دراین لحظات درگیر ردیابی و شلیک توپ به قایقهای تندرو بود

http://upskin.ir/uploads/1341306829.jpg

ساعت 10:20 دقیقه: رئیس اطاق رادار ناو وینسنس  بار دیگر صفحه رادارخود را چک کرد و با کمال شگفتی مشاهده کرد که دستکاه  IFF ( شناسایی دوست از دشمن) هواپیمای مورد بحث را نظامی  توصیف می کند ( تحقیقات نشان داد که وی دان لحظه از کلید غلط برای تحلیل هواپیما استفاده کرده و دستگاهای الکترونیکی  ایرباس کار می کرده اند)
وی بلافاصله مشاهدات خود را به ناخدا گزارش کرد و ناخدا راجرز دستور اماده سازی موشکهای سطح به هوا را  برای مقایله با هواپیمای ایرانی( ایران ایر 655) را صادر کرد.

وی مطمئن نبود که هواپیمای مورد بحث نظامی و یا غیر نظامی است ؛ و مخصوصا اینکه یکی از افسران ناو به وی هشدار جدی درباره  امکان غیر نظامی بودن هواپیما را داد.

سه بار دیگر پیام اخطار ( کذایی) تکرار شد:
((هواپیمای ناشناس ، شما دارید به طرف خطرناک در ابهای بین المللی می آیید و با دفاع نیروی دریایی امریکا مواجهه خواهید شد))
ناگهان دونفر از افسران ارشد اطاق رادار هشدار دادند که هواپیمای F-14  ایرانی در حال نزول از ارتفاع 7000 پایی  است و سرعت ان درحال افزایش است.
این در حالی است که صفحه رادار نشان می داد که ایرباس ایران ایر  با سرعت 380 مایل(700 کیلومتر) در حال صعود از 12000 پایی است.

10:24 ناخدا راجرز دکمه پرتاب موشکها را از وضعیت قفل به آزاد تغییر داد  و دو فروند موشک به طرف هدف بیگناه خود که در ده مایلی کشتی قرار داشت ؛ شلیک کرد.

http://upskin.ir/uploads/1341298109.jpg

سی ثانیه پس از انکه کاپیتان رضائیان با مرکز کنترل بندرعباس خداحافظی کرد. یکی از موشکها بال سمت چپ هواپیما را از ان جدا کرد و ایران ایر 655 از صفحه رادار محو شد.

در ناو وینسنس دیده بانها گزارش سقوط  هدف را به راجرز دادند. اما تاکید کردند هواپیمای سرنگون شده خیلی بزرگتر از  F-14  است و گمان می رود یک هواپیمای مسافربری باشد.

حال که جنایت هولناک انان تمام شده بود راجرز دست از تعقیب قایقها برداشت و دستور خروج از ابهای ایران را صادر کرد.

اضطراب مامورین برج مراقبت بندرعباس  و امارات چند دقیقه ای بیشتر طول نکشید؛ و گزارش باور نکردنی  اضطراب انان را به بهت و حیرتی اسفناک تبدیل کرد.

بر طبق این گزارش ایرباس ایران ایر در ساعت 10:40 دقیقه یعنی تنها هفت دقیقه پس از ترک فرودگاه بندرعباس در طوفانی از دود و اتش در ابهای خلیج فارس سقوط کرد و سطح وسیعی از ابهای نیلگون خلیج فارس را گلگون کرد.

http://upskin.ir/uploads/1341279426.jpg

طبق نظر کارشناسان اکثر مسافرین پس از انفجار هواپیما به شهادت رسیدند و اگر عده ای هم مجروح بودند به هنگام سقوط از ارتفاع 12000 پایی جان خود را از دست داده اند.

علت شهادت سرنشینان: موج انفجار،تغییر ناگهانی فشار هوا و جراحات ناشی از برخورد با آب اعلام شد


این تعداد 290 مسافر شامل :

254 نفر ( 238+16 نفر خدمه) ایرانی
13 نفر از اتباع امارات
10 نفر هندی
6نفر پاکستانی
6 نفر یوگوسلاوی
و 1 نفر ایتالیای


اسامی شهدای پرواز 655 هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران

1-محسن رضائیان  2- محمد رضا امینی جزء  3- شادمهر طالبی  4- کامران تیموری  5- جلال نادری  6- میرزاعلی زارع  واسانی   7- نقی ترابیان   8- مینا مویدالاتولیه متولی   9- میر علی اکبر محسنی مقدم   10- ژاله بنائیان   11- حمید بدخشان نوری   12- محمدرضا اکبر مقدم   13- علی شهبازی   14- سودابه ترابی نیا   15- حمید متولیان   16- حسین نیک ملکی   17- محمود دژبان  پور   18- حسین امامی میبدی   19- کانتری دولاب   20- حسین توکلی بامکان   21- غلامحسین نوشادی   22-رجبعلی رضوان   23- محمد کاگربیده   24- اردشیر خسروی فارسانی   25- یدالله چشم میشی   26- لطف الله فیاض بارجینی   27- حسین دهقان چناری   28- سهیلا دهقان چناری   29- محمد صادق دهقان چناری   30- روح الله دهقان چناری    31- فاطمه فریدزند   32- عیدمحمد نوروزی چلچه   33- عادفیه شاکری   34- محمدرضا شفیع زاده   35- امیر عابد شاهی   36- حسن علی محمد(تبعه شارجه)   37- فهد حسن همراه(شارجه)    38- فیصل حسن همراه(شارجه)   39- فاطمه حسن همراه(شارجه)   40- مکیه غلام علی   41- فلاح حسن همراه(شارجه)   42- کیومرث آقایی قیماسی   43-عبدالرحیم کمال   44- رضا کمانچی   45- علی محمد مالک ثابت   46- اسمالی حسین اریف   47- اسفندیار شیروانی فیل آبادی   48- محمد آسایش زارچی   49- عبدالله یوسفی چرمهینی   50- فریدون قدیمی مهینی   51- بهادر سرفرازی   52-شیرمحمد امیری   53- رحیم منتخبی اول    54- جمعه احمدی   55- روز خاتون سابقی نژاد    56- مریم مرادی پور فرزند   57- غلامعلی بحرینی   58- احمد علی زاده   59- احمد احمدی   60- محمد شجیعی   61- شمس علی عزیزی سورشجانی   62- گمشاد ابراهیم نژاد   63- احمد درستی   64- مریم شناسی   65- رسول اسماعیل زهی قلعه بیدی   66- محمدحسن شفیعی سورک   67- پنجشنبه اغول   68- آقاجان محمد باغبان   69- حسین زراعی مهرجردی   70- مراد دهقانی سرجو   71- نور محمد دهقانی   72- اسماعیل لطیفی   73- محترم لطیفی   74- حسن امامی   75- عبدالصمد دهقان زهی ناوک   76- محمدعلی اطهری نجف آبادی   77- غلامعلی رستمی حیدرآبادی   78- هیبت الله سلطانی سورکانی   79- اقدس سلطانی   80- عبدالشکور اسماعیل زهی    81- تاج محمد محمد زهی   82- سبزعلی پکوک   83- جمال الدین قنبرزهی گیج   84- عیدو قنبرزهی گرگیج   85- یوسف احمدی فرد   86- شهاب عزیزی    87- قدرت زراعی حیدرآبادی   88- عبدالله شهبخش   89- غلامخان شه بخش   90- ملک خارکوهی   91- گل محمد اسماعیلی   92- محمدبهاءالدین(پاکستان)   93- یعقوب دهانی کنگی   94- علی بخش ربیعیان صادق آبادی   95- آمنه زنگنه   96- کریم راد احمدزاده   97- عزیز الحسن عرفی(تبعه هند)   98- وجیهه عرفی(تبعه هند)   99- ایران عرفی(تبعه هند)   100- تاج حسن عرفی(تبعه هند)   101- محمد علی عرفی(تبعه هند)   102- حیات تقی زاده کرمانی   103- مرتضی قادری نژاد   104- شاه جهان بخشی زاده  105- ف- قادری نژاد   106- س- قادری نژاد   107- منیژه قاسمی   108- مه لقا قرائی   109- اسماعیل شب خیز   110- مریم سلماکی   111- دُرمحمد سه بخش    112- یحیی علی عسکری موسی آبادی   113- عبدالله اسلامی    114- یارعلی دهقانی مدیسه     115- سیدجواد موسوی حرخوی    116- آمنه زنگنه    117- احمد عالی پور    118- ابراهیم پام    119- د- صالح   120- عبدالله مدنی    121- فاطمه کارگزار     122- فرید کارگزار    123- فرهاد کارگزار   124-عبدالرحمن ورساوه   125- خانم خ محمدکالی   126- شهربان خانم اژدها    127- اکبر حسین پور    128- یوسف خانی فری     129- صدیقه قتالی    130- شمیسه قتالی   131- سیدمحمد قتالی    132- خدیجه صدیقی    133- سیدعبدالله شایعی موسوی    134- زینب قتالی    135- شمس الدین بهزادی    136- ولی زارع خورمیزی    137- مراد زارعی    138- مرتضی سخایی    139- ابوالفتح شیدپور    140- محمدعقیل بهزادی   141- علی اصغر اکرمی   142- علی اصغر اکرمی اکرم   143- علی ملاح   144- سکینه ملاح   145- رجبعلی محمدی    146- نعمت الله رضوی ارانی    147- مرتضی تحویلیان    148- علی مشجاعی    149-سیدحسین گنجی    150- پروین گنجی ابراهیم آبادی    151- مژگان گنجی    152- خلیل آریافر    153- احمد گچینی زاده    154- فاطمه میرگچینی     155- ابراهیم بیگی     156- فاطمه زیدسرایی     157- پانته آ بیگی    158- پریسا بیگی    159-دُرمحمد کهرازه    160- بی بی ملک نارویی     161-فریبا کهرازه     162- سیدکامل انصاری    163- محمد قلی پور     164- حمل ریسباف    165-ولی محمد سیر سور رئیسی    166- سیدعبدالرحیم ادسون    167- رجبعلی فاصلی هامانه    168- آرمان کهرازه    169- مسعود اتحاد    170- آسیه عطاری نژاد     171- عایشه عبدالرحیم     172- منامحمد عبدالله عبدالرحمن(تبعه دوبی)    173- وحیده محمد عبدالله عبدالرحمن(تبعه دوبی)   174- محمد عبدالله عبدالرحمن (تبعه  دوبی)    175- محمدابراهیم شایان       176- شهنود ریگی     177- خان محمد رهبر    178- عبدالله رهبر     179- اسماعیل ریگی   180- ابره ریگی 181- مسعود رهبر 182- رقیه بی نیاز   183- سارا آوازه    184- محمد خراسانی پور    185- لیلا آوازه    186- زهرا خراسانی پور    187- فاطمه خراسانی پور   188- پرویز یونسی    189- مراد رواق   190- حمیدرضا افضلی    191- رجبعلی محمدخان    192- خالد محمد عبدالله عبدالرحمن(تبعه دوبی)   193-احمد محمد عبدالرحمن(تبعه  دوبی)   194-صالح احمد عبدالله (تبعه دوبی)   195- هلن نری عیسی   196- حوریه رستگار    197- سیدمحمدرضا بهزادی منش   198- سیدمحمدعلی بهزادی منش   199- احسان شهرزاد(تبعه پاکستان)   200- اسحاق عامری سیاهویی   201- حمیدرضا قیومی    202- ش عامری سیاهویی    203- الف عامری سیاهویی   204- الف عامری سیاهویی   205- معصومه  عامری سیاهویی   206- عبدالحسین قیائی   207- زازیلا لولاآور   208- امیرحسین قیایی   209- منادخت قیایی   210-امیدعلی بندی   211- حسن بندی     212- ش بندی   213- محمود بندی   214- مهناز بندی   215- اعظم بندی   216-معصومه بندی  217- م بندی   218- فاطمه نساءاژدهایی    219- محمد دوزنده    220- ا- اسلوب    221- ا- دوزنده   222- فاطمه مهماندار رضایی کهریزی(نیری)   223- محمدرضا رضایی نیری   224- محمدتقی رضائیان نیری   225- ابراهیم انصاریان   226- جواد آقایاری   227- منصور امیدی    228- موسی خبر    229- م- ح خبر    230- هادی خبر    231- آمنه خبر    232- مرتضی خبر    233- سکینه وحدانی    234- سیدعبدالرضا صمدی    235- اشرف صمدی    236- سیده طاهره مدی   237- فاطمه صمدی   238- طیبه صمدی  239- بدریه شهداد ابراهیم(تبعه دوبی)   240- ا - جامعی    241- م- جامعی   242- هدی خطیب   243- احمد جعفرزاده بی بی نازنین   244- انتونیو کاپوتا(تبعه ایتالیا)    245- سیروس کشکولی    246- علی کشکولی     247- محمد کشکولی   248- مریم اسدجعفری    249- عبدالله مراغی زاده    250- غلام عباس جعفری   251- زینب باقی زاده   252- رحمت پاکدامن    253- فرشته ساعدی   254- عفت خانوم شجاعی   255- میررحمت نقیب زاده جلالی   256- سیمین محمد(تبعه شارجه)   257- فاطمه محمد(تبعه شارجه)   258- عارفه ارشاد(تبعه پاکستان)   259- وجیهه ارشاد(تبعه پاکستان)   260- اهریما ارشاد(تبعه پاکستان)   261- منیر ارشاد(تبعه پاکستان)   262- غلام رمضانی   263- سعید کمالی   264- صدیقه هنر(کمالی)   265- مرید ارشد   266- محمدحسین جدی   267- کارنام ساتیانا رایانارائو(تبعه هندوستان)   268- علی خدادادی   269- پروانه خواجه میرکی پور   270- زهرا ممدلی   271- کیوان دریس   272- رایکومیلو کویچ(تبعه یوگسلاوی)   273- سیناد چیراک(تبعه یوگسلاوی)   274- استافکو جاک(تبعه یوگسلاوی)    275- داوک موبه جودیک(تبعه یوگسلاوی)   276- یوگول جاب کرال جویچ(تبعه یوگسلاوی)   277- سلوگودن نسکویچ(تبعه یوگسلاوی)   278- رام کرام روکالا(تبعه هندوستان)   279- کالا پانا روکالا (تبعه هندوستان)   280- ایلی پروپاها (تبعه هندوستان)    281- یوکالاسمان رحمان(تبعه هندوستان)    282- شکری اولیایی   283- س- جامعی
284- محمد خیر   285- حسام حسن   286- محمد کارگزار   287- سیدفخرالدین قتالی   288- پرهام بیگی   289- آرمان هزادی منش   290- زهرا رضایی نیری.
Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت

جست و جوی گوگل

جست و جوی گوگل