X
تبلیغات
رایتل

 

                                                          

پدیده یخ زدگی در هواپیما                 

کسانی که شیشه ماشینشان را در زمستان تمیز کرده اند می توانند تصور کنند که یخ زدگی می تواند باعث چه مشکلاتی شود. بر خلاف اتومبیل، یخ زدگی در هواپیما نه تنها باعث کاهش دید خلبان می شود (البته با تولید و سایل ناوبری پیشرفته این مساله زیاد بحرانی نمی باشد ) بلکه مهمتر از آن  می تواند توانایی پرواز را هم تحت تاثیر قرار دهد. در این مقاله به توضیح پدیده یخ زدگی، انواع آن و راه های جلوگیری از این پدیده می پردازیم.

 یکی از پدیده های ناخوشایندی که در پرواز اتفاق می افتد، یخ زدگی است زیرا با تشکیل یخ، سطح صاف لازم برای جریان هوا از بین رفته و نیروی پسا افزایش می یابد همچنین توانایی تولید نیروی  برآی ایرفول هم کاهش می یابد. مقدار افزایش وزن ناشی از این یخ ها در مقایسه با اختلالاتی که در جریان هوا ایجاد میکنند، بسیار ناچیز است. بنابراین برای جبران این پسای اضافی نیروی پیشران هواپیما نیز باید افزایش یابد حتی ممکن است نیاز باشد تجهیزات دیگری نیز برای تولید نیرو به هواپیما اضافه شود. دماغه هواپیما هم، برای تولید نیروی بر آی بیشتر و جلوگیری از کاهش ارتفاع باید بالاتر رود. اما با افزایش زاویه حمله، میزان یخ روی بالها و بدنه به طور ناخوشایندی افزایش می یابد.

 یخ نه تنها سطح بال، بلکه روی تمامی سطوح بدون حفاظ هواپیما از جمله ملخ، شیشه جلو، آنتن ها، هواش ها، رودی هوا و پوسته موتور را هم می پوشانند. این یخ ها می توانند باعث ارتعاش شدید آنتن ها و حتی شکسته شدن آن ها شوند. در حالت عادی، این شرایط می تواند به اندازه ای وخیم باشد که مانع از ادامه پرواز یک هواپیما سبک شود.

به دلیل وجود این یخ ها، هواپیما ممکن است در سرعت های بالاتر و زوایای حمله کمتری نسبت به حالت عادی استال کرده وبه صورت غیر قابل کنترلی roll  و Pitch کند.یخ ها همچنین می توانند با تشکیل شدن در کاربراتور سبب گرفتگی موتور شده و یا در مورد موتورهای انژکتوری باعث انسداد راه هوا می شوند.

 انواع یخ وتاثیرات آن در پرواز :

 در یک تقسیم بندی کلی یخ به وجود آمده 1-یخ سازه ای 2- یخ القایی تقسیم می شود.

 

Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت

جست و جوی گوگل

جست و جوی گوگل